Хоби курс

Гари Роуландс – инструктор

Добре дошли в този кратък увод към безопасните практики при експлоатация на вашата  ДУЛС , както се наричат официално летателните системи без пилот на борда, или придобилите напоследък популярност „дронове”!

Повечето от вас ще прочетат  това,  защото искат да разберет повече за безопасността или защото имат лична отговорност като нов потребител.

Макар че аз не искам да развалям забавлението ви, това което трябва да знаете за летенето на тези системи, независимо дали е хеликоптер, квадрокоптер, безпилотен самолет или друга ДУЛС, и независимо че са прекрасни високотехнологични решения,  то те са опасни!

Опасни са не само за другите хора, но също така и по отношение на лицето, което контролира и оперира с летателната  система. Почти всички модели на пазара днес могат да бъдат приведени в полет и издигнати в небето „директно от кутията“ и докато нещата са ОК и потребителят има радио връзка и коректно управление, може би всичко ще е наред.
Какво се случва обикновено?
Случва се, че този първоначален контрол може да се загуби много бързо и дори да изглежда лесно да се лети, то в 99% от случаите  модела се нуждае от по-голямо внимание, отколкото  новият  пилот може да му обърне поради своята неопитност. Това се наблюдава постоянно —  нещата могат да станат опасни и всичко да се случи много бързо.

Може би сте родител и сте отговорен за дете, което има „дистанционно управляем самолет“ или сте възрастен човек, който желае да има нов безпилотен въртолет. Няма значение на колко години сте — това, което ще научите тук, ще ви помогне да се предпазите от голяма част от опасностите, свързани с тези летящи системи.

Този кратък курс е в две основни части.

  • Първата част се базира на информация, която ще намерите в раздел „Какво трябва да прочета?”
  • Следващата част е за самостоятелна работа.

Трябва  да се открият отговорите на поставените въпроси онлайн, и да се попълнят в указаните места в част втора.

Ако искате, можете да отидете директно към секцията за изпитване и да получите представа за въпросите. Ние ще отчетем  факта, че сте били там и може би сте се опитали да отговорите на поставените въпроси.

Първа част

  1. Какво трябва да прочета?

Четете всичко, което ще ви даде повече информация, но следните точки са сред най-важните:

  • Нашите бележки за насоките;
  • Инструкцията за експлоатация, която идва с батериите и зарядното устройство, което ще използвате;
  • Инструкцията за експлоатация, която идва с радиопредавателя, който ще използвате;
  • Инструкцията за експлоатация, която идва с модела, с който ще летите.

Вие ще разберете,  за разлика от много други хора, които слагат батерията на новата си играчка и решават да се научат в процеса  на работа, че тези модели са различни.

Аз имам 35-годишен опит с конструирането и управлението на радиоуправляеми  хеликоптери, квадро-хеликоптери, самолети и други летящи средства и в същото това време аз лично съм бил свидетел на ужасни събития:

  • Двама мой приятели загинаха.
  • Един приятел загуби зрението на едното си око.
  • Виждал съм и прекалено много отрязани пръсти и счупени кости на ръцете.
  • Също така съм виждал много ударени и повредени коли, поради едни и същи причини. Моделите почти винаги се случва да паднат от небето и ни остава само надеждата и вярата в Господ, че няма да ударят хора и предмети на земята.

Повечето от тези неща се случват с хората, които не вършат нужното, което се очаква да сторят, за да бъдат безопасни техните действия. Ние искаме Вие и хората около вас  да бъдете в безопасност или поне толкова безопасни, колкото е възможно. Това занимание трябва да бъде забавно, и то е, но само тогава, когато са предприети мерките за безопасност.

Батерии / Акумулатори

В 99% от всички малки и средни летателни системи днес  са задвижвани  с електричество. Батериите, използвани за осигуряване на тази енергия са много различни от батериите, които бихте използвали в джобно фенерче  или мобилен телефон. Те са с много висока мощност, дори и най-малките от тях. Когато те се използват правилно и са заредени правилно, те могат да бъдат използвани многократно, отново и отново. Тази поддръжка на батерията е много важна за безопасното и ползотворно използване на системата ви.

Батериите харесват грижливото отношение. Това означава, че вие трябва да:

  1. Прочетете с разбиране инструкциите, които идват с батериите;
  2. Използвайте само зарядното устройство, което идва в комплекта или трябва да сте сигурни, че знаете как да използвате всяко друго УНИВЕРСАЛНО ЗАРЯДНО УСТРОЙСТВО! Ако не знаете как да го направите, моля, обърнете се за съвет! Изпратете ни имейл!
  3. Не презареждайте батериите;
  4. Не преразреждайте батериите;
  5. Не ги използвайте, ако те са увеличили размера си, като балон;
  6. Не ги изхвърляйте просто така, запознайте се как се процедира с тях;
  7. Да не се използват в много студено време, тъй като капацитетът им ще бъде по-малко. В много случаи летателната система може да загуби управление и да остане без контрол или да лети по-малко време от нормалното.

Летателните системи

Най-малките летателни системи са изработени от материали, които са много здрави и могат да паднат от височина без значителни повреди. Когато това се случи, се появяват незабележими  микро пукнатини.  Други са изработени от композитни материали като материалите с въглеродни влакна, които изглеждат красиво и действително са много здрави. Но когато повърхността на въглеродната нишка се нарани, тя може да изглежда добре и дори да няма видими дефекти, но от вибрациите детайла може да се разруши и това да е катастрофално. Обърнете внимание и запомнете, че това обикновено се случва и то по време на полет.

По-малките детайли не са толкова здрави колкото по-големите части на летателната система. На четирироторен хеликоптер например витлата, които се въртят с много висока скорост може да се повредят, дори и само върховете да се допрат или докоснат в нещо. Витлото дори и да изглежда здраво на пръв поглед, може би има щети или деформация в края. Тези малки щети, ако не се отстранят или частта не се замени, могат да бъдат причина за много от вибрациите всеки път когато моторите променят оборотите си.  Тази вибрация ще е причина за отказ или дефект на може би електронна част, или може би някои други части, и със сигурност ще наруши работата ви. Вашата машина ще се превърне в неукротим звяр, който е нестабилен от време на време и в най-лошия случай ще се счупи по време на полет и може да удари някого.

Дори и малките летателни системи с  тегло  от 400 грама, когато се движат със скорост от 5 до 30 км/ч могат сериозно да наранят или повредят нещо,  дори и да убият някого.

Когато пристигне доставката на нов комплект или при започване на работа с вашата летателна система, и ако има нещо което ви е непознато, ВИНАГИ демонтирайте витлата. Можете да ги монтирате отново, когато се уверите че всички системи функционират нормално и са изправни, както и че не е възможно да бъдете изненадани неприятно.  И отново в тази връзка, когато се учите да пилотирате, моля не използвайте композитни витла. Монтирайте пластмасови, които по-лесно могат да се счупят и това ще ви спести дори и пари в дългосрочен план. При удар пластмасовите витла се разрушават преди натрупаната енергията да се предаде на мотора, а от там върху рамата и електрониката на летателната система. Това е добър вариант. В противен случай тази енергия нанася сериозни поражения върху мотора, като дори може да отсече някоя част при удар или да доведе до трайна деформация.

Докато летите се стремете да научите и  усещате звука на  двигателите,  тяхната работна температура, както и поведението на акумулаторите и контролерите на моторите. Ако се появи проблем, едно от първите неща, които могат да ви предупредят, може да бъде увеличаване на работната температура. Разбира се препоръчително е да използвате ръчен термометър за измерване на нормалната температура, или по-евтино и достатъчно точно е, ако сте придобили и имате опита да да прецените „на ръка“.

Ако започнат да се чуват някакви странни шумове по време на работа, приземете модела незабавно на безопасно място.  Когато един от сачмените лагери в двигателите започва да се износва, може да се чуе шум с висока честота, който се увеличава или намалява, в зависимост от увеличаване или намаляване на скоростта на въртене на моторите. Ако пренебрегнете това, лагерите могат да „блокират“ и мотора да спре! Ако това се случи докато сте във въздуха, очаквайте катастрофа!

Електронна стабилизираща система

Има изключително много стабилизиращи системи на пазара в момента, а ще има и повече. Всички те са базирани около една и същата технология. Те измерват разликата в местоположението на летателната система между действителното и това къде пилота или автопилота искат да бъде. След това електрониката създава сигнал за промяна на оборотите на моторите и управлението на летателната система за елиминиране на разликата между двете.

Интелигентният сензор, който е в основата на това се нарича IMU (Инерционно измервателен блок) или устройства от висок клас INU (Инерционно навигационен блок).

Както при всяка сложна машина или електроника, може да възникнат сложни проблеми. Ако е имало да става,  дори и нещо малко да е, то обикновено се случва. ПРИЗЕМЕТЕ ВАШАТА ЛЕТАТЕЛНА СИСТЕМА. Моля, не си мислете, че „то ще се оправи от само себе си“! Това няма да се оправи и трябва да се прегледа основно като се демонтират и витлата у дома или в цеха. Ако сте имали шанса  да се приземи „НА КЪСМЕТ“, моля, не разчитайте никога на него.

Уверете се, че сте настроили всичко, както е описано в инструкцията за експлоатация, която идва с устройството и ако нещо не го разбирате, попитайте! Ние сме  хора, които понякога се нуждаят от помощ. Ще дойде и вашия ред да помагате на другите .

Къде и кога да летя?

Ако се двоумите и въпросът в главата Ви е „Трябва ли да летя или не?“  значи правилният отговор е НЕ. Толкова е просто!

Мислете за Вашата безопасност и за безопасността на другите по всяко време.

Някои примери за това кога е „НЕ” за полет;

  • ако сте уморени;
  • ако сте превъзбудени;
  • ако сте забравили очилата;
  • ако не знаете дали батериите са заредени или не;
  • ако има нехарактерен шум, когато започнете работа;
  • ако вали;
  • ако има гръмотевична буря в района (светкавици и гръмотевици);
  • ако има деца в близост;
  • ако си мислите „Аз просто ще направя един последен полет“ Той винаги завършва зле;
  • всеки друг път, когато не сте сигурни.

Някои примери, кога е добре да се лети:

  • когато се чувстваш добре;
  • когато имате всичко необходимо;
  • когато всичко е добре подготвено;
  • когато времето е хубаво;
  • когато искате да се насладите на спорта;
  • когато сте заедно с по-опитните пилоти, които могат да ви помогнат да прогресирате;
  • при наличие на тези или други като изброените предпоставки са само част от всички условия.

Какво следва?

Ако се подходи към това занимание като сериозен и приятен спорт и ако сте късметлия като мен, ще го практикувате за повече от 35 години J

Ако искате да подходите по-сериозно към нещата, четете толкова, колкото можете и използвайте неща, които са надеждни, за да получите качествен резултат. Намерете други пилоти, които са по-опитни и други като вас, с които да летите заедно! Безопасността и обучението са тясно свързани!

Свържете се с нас и се включете на един от нашите курсове или се свържете с нас за малко помощ и съвети!

Сега, както споменах по-горе, Вие ще трябва да направите малко проучване в Интернет относно следните важни компоненти и тяхното обслужване;

  • литиево-полимерни батерии;
  • зареждане и разреждане на литиево-полимерните батерии;
  • безчеткови електромотори;
  • поддръжка на лагери;
  • проблеми свързани с вибрациите в дистанционно управляемите системи и модели;
  • къде е най-близката група или клуб, занимаващи се с дистанционно управляеми модели спрямо мястото, където живеете?
  • къде мога да получа застраховка за използването на този тип летящи системи?
  • как работят хеликоптерите с четири ротора, т.нар. квадрокоптери?
  • инциденти с дистанционно управляеми самолети и вертолети и инциденти в YouTube.com . Разгледайте няколко.

Е, ако сте прочели всички бележки от горе до долу и сте разбрали след това и как да ги прилагате, значи вие сте по-подготвени и както повечето може да започнете да се наслаждавате!

Преди това е ред на нашия виртуален тест, и ако го издържите или когато го издържите, ние ще ви издадем сертификат, достъпен чрез Интернет, за да го отпечатате у дома и да го закачите на стената на Вашата работилница.

По-долу съм включил инструкциите за безопасност от някои компании за автопилоти. Отделете малко време и ги прочетете, това не може да ви навреди.

Безопасност

ПРОЧЕТЕТЕ ПРЕДИ ДА ИЗЛЕТИТЕ !

Вашият   ПЪРВИ  приоритет трябва да бъде абсолютната безопасност на хората!

  • мнгороторните хеликоптери преди всичко са летящи косачки!
  • винаги бъдете готови за нови и неочаквани ситуации, те не са рядкост!
  • катастрофите се случват в резултат на пилотска грешка, неизправност в хардуера или софтуера;
  • особено докато се учите е препоръчително да се избегне използването на свръх остри части от въглеродни влакна;
  • снабдете се с по-евтини, по-гъвкави и по-чупливи пластмасови такива;
  • витлата, изработени от въглеродни влакна, режат като нож и докато те са почти неразрушим, вие не сте.

 Ако сте някъде навън и в близост до други хора, вие ги излагате на риск!

  • не забравяйте да поддържате безопасна дистанция между себе си, другите хора и вашия хеликоптер;
  • обстоятелства може да налагат, да прецените сами какво означава „безопасно разстояние“ от хора и обекти;
  • помислете и преценете предварително: най-близо десет фута (3м), но не по-далеч от 30 фута (10 метра) от вас;
  • пазете всички хора, имущество и прегради значително по-далеч от вашия хеликоптер;
  • уверете се, че никой не е застанал между вас и вашия хеликоптер;
  • зрителите винаги трябва да са на безопасно разстояние зад пилота;
  • ако хората се приближават и навлизат в зоната, която сте определили като зона за „безопасност“ на земята, веднага се приземете и не излитайте отново, докато те не я напуснат отново;
  • при пълна мощност, хеликоптер със средни размери, може да надвиши няколкократно 20 mph (32 km/h), да се извиси до стотици метри и лесно да се отдалечи на повече от един километър разстояние преди изтощаване на батерията;

 Винаги се уверявайте, че кабелът на батерията НЕ е свързан към бордното силово захранване докато вие се подготвяте полет!

  • след кацане, първото нещо, което трябва да направите, е да изключите захранващия кабел от батерията!
  • винаги демонтирайте витлата, когато тествате моторите!
  • ръцете, лицето, раменете Ви, а също и вашите приятели ще са ви благодарни за Вашата предпазливост и внимание;
  • когато батерията е свързана, винаги се трябва да се има предвид, че моторите са захранени и в режим на готовност;
  • готовността на моторите може да се провери с кратковременно подаване на „газ”;
  • не вдигайте модела и радиопредавателя едновременно, може случайно да бутнете лоста на „газ”-та;
  • Не се опитвайте да летите по-дълго време отколкото позволява безопасния капацитет на батериите Ви. Най-малкото, че на батерията ѝ е много трудно, а в най-лошия случай, че ще се разбие фатално.
  • След кацане първата Ви реакция трябва да бъде да задържите лоста на газта в най-долно положение и наляво в продължение на няколко секунди, за „деактивиране“ на моторите!
  • Състояние на „ДЕАКТИВИРАН” може да се тества чрез преместване на лоста на „газта” в най-горно положение и ако моторите не се движат, значи са ДЕАКТИВИРАНИ.
  • Дори когато са моторите са деактивирани, лоста на газта трябва да се поддържа в крайно долно положение, освен когато се лети.

 Свикнете да превключвате между различните режими за стабилизиране и изцяло ръчно управление.

  • превключването на различните полетни режими по време на полет е най-важната техника при управление (тренирайте я);
  • освен режима за стабилизиране може да има и обикновен режим за управление, но не го използвайте, докато не придобиете основните навици и комфорт за летене.

Важни действия при неконтролируемо или авариино кацане, неизвестна причина за смущения в радиоуправлението или загуба на връзка с радиопредавателя.

  • първото нещо, което трябва да направите, е да хвърлите текстилна кърпа върху витлата на вашия хеликоптер (витлата могат да развъртят неочаквано);
  • след това веднага изключете акумулатора;
  • голямата текстилна кърпа е най-важната част от оборудването относно мерките за безопасност, последвано от пожарогасител и комплект за „първа помощ”. Като цяло е по-добре да се използва първото, отколкото „аптечката”.

При тестване или полети във всеки един от режимите за стабилизация и навигация (в т.ч. и GPS):

  • уверете се, че режим за работа с GPS е „активен“ преди стартиране на моторите и излитане;
  • уверете се, че за мисията, която ще изпълнявате, сте избрали коректна начална и крайна позиция;
  • понякога „GPS“-ът не установява началната позиция съвсем точно. Рестартирайте и проверете комуникациите отново, докато не се свържете с 8 или повече спътници.

(само 3D стабилизиране не е достатъчно).

Както  виждате, всички отговорни лица и фирми се отнасят много сериозно към безопасността когато се подготвят да излетят или осъществяват полети.

Моля присъединете се към нас като използвате тези добри практики!

Благодаря!


 

ОБРАТНО В НАЧАЛОТО

Граждански услуги и обучение с дистанционно управляеми летателни системи